سوغات مراغه

مراغه به دلیل شهرت زیادی که دارد، دارای سوغات مختلف است. مهم‌ترین سوغات مراغه که بسیار معروف است و به کشورهای منطقه و اروپا نیز صادر می‌شود، صابون و سجوق است که در کیفیت عالی منتشر می‌شود. یکی دیگر از محصولات معروف آن مغز بادام، کشمش، فندق و آلوچه است. علاوه براین، مراغه دارای شهرت جهانی در پرورش سیب، انگور و خشکبار است.

 

باسلوق و سجوق از شیرینی‌های محبوب مراغه است که با شیره انگور طبیعی تهیه می‌شود. مراغه تاکستان‌های زیادی دارد و شیره انگور هم به‌عنوان یکی از محصولات طبیعی مراغه شناخته می‌شود و تهیه فرآورده‌های مختلف از شیره انگور در مراغه بسیار رایج است. باسلوق از نشاسته، گلاب، کره، پودر نارگیل و گردو تهیه می‌شود. سجوق هم از شیرینی‌های محبوب مراغه است که در تهیه آن از نشاسته، شیره انگور، مغز بادام، گلاب و هل استفاده می‌شود.

 

دوشاب یا شیره انگور یکی از مهم‌ترین محصولات آذربایجان شرقی است. آذربایجانی‌ها از دوشاب برای تهیه بسیاری از خوراکی‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. انگور میوه‌ای است که در مراغه به دلیل آب‌وهوای مناسبش رشد خوبی دارد و هرساله در فصل پاییز باغداران برداشت خوبی از میوه انگور رادارند.

 

حلوای مراغه یکی از خوشمزه‌ترین حلواهای محلی ایران است که در تهیه آن از مغز گردو، آرد نخود و شیره انگور استفاده می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم شیره انگور یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده بسیاری از شیرینی‌های سنتی مراغه است.

 

یکی از شیرینی‌های مشهور مراغه که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها هم شناخته می‌شود شیرینی چای یا قند پنیری است. دلیل اصلی این نام‌گذاری این است که بسیاری از مردم مراغه از این شیرینی به‌جای قند استفاده می‌کنند. قند پنیری طعم‌های مختلفی دارد و در سال‌های اخیر در بسته‌بندی‌های با طعم‌های لیمو، دارچین، پرتقال و هل عرضه می‌شود. فصل اصلی قند پنیری بهار و تابستان است و از گذشته در مساجد و تکایا از این شیرینی به‌جای قند استفاده می‌شد.

 

همان‌طور که اشاره کردیم آب‌وهوای خوب مراغه موجب شده تا باغ‌های زیادی در این منطقه وجود داشته باشد. بسیاری از محصولات باغ‌های مراغه به‌صورت خشکبار وارد بازار می‌شوند، ازجمله این محصولات می‌توان به قیسی، آلو اشاره‌کنیم. از دیگر محصولات خشکبار مراغه می‌توان از بادام، گردو و فندق یادکرد. کارخانه‌های زیادی در شهر مراغه در زمینه بسته‌بندی خشکبار فعال هستند، بدون شک خشکبار یکی از بهترین سوغاتی‌های مراغه است.

 

مراغه در نزدیکی دامنه کوه سهند قرار دارد و همین موقعیت خوب باعث شده تا عسل‌های بسیار باکیفیتی از این منطقه به دست آید. عسل دامنه کوه سهند علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به خارج از مرزها هم ارسال می‌شود و کشورهای اروپایی مثل سوئد ار اصلی عسل دامنه سهند هستند.

 

یکی از قدیمی‌ترین سوغاتی‌های مراغه، صابون مراغه است. درگذشته که خبری از انواع و اقسام صابون‌های شیمیایی نبود بسیاری از مردم از صابون مراغه برای شستشو استفاده می‌کردند. از مواد اصلی تشکیل‌دهنده صابون مراغه می‌توان به دنبه گوسفند و سود سوزآور اشاره کرد. صابون‌های مراغه در رنگ‌های زرد و سفید عرضه می‌شوند. برخی از صابون‌های مراغه رنگ تیره‌ای دارند که در ترکیب آن‌ها از حنا و سدر استفاده‌شده است و خاصیت پاک‌کنندگی کمتری دارد. صابون مراغه در درمان ریزش مو، تقویت پیاز مو و رفع شوره سر تأثیر به سزایی دارد.

 

صنعت دباغی و چرم‌سازی مدت‌زمان طولانی است که در شهر مراغه رواج دارد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع مراغه شناخته می‌شود. کارخانه‌های بزرگ تهیه چرم در مراغه به فعالیت مشغول هستند و امروز مراغه به قطبی در تولید و صادرات چرم تبدیل‌شده است.

 

مراغه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرش ابریشم در کشور است. فرش‌ها و تابلو فرش‌های مراغه قیمت بالایی دارند و به‌عنوان سوغاتی نفیس مراغه شناخته می‌شود.


پیک98 مراغه ,می‌شود ,انگور ,تهیه ,شیره ,محصولات ,شیره انگور ,شناخته می‌شود ,صابون مراغه ,مراغه شناخته ,سوغات مراغه ,مراغه شناخته می‌شود ,شیرینی‌های منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان هر روز بیا tiffanyzmxu89 Posto درس علوم آموزشگاه سمیه تیل آمد دانلود | دانلود آهنگ و فیلم موسسه جامع خدمات هنری اپیزود فیلم سجاده عشق دانلود آهنگ جدید با لینک مستقیم SPT